zpátky do školy

Pomocník pro učitele a ředitele škol. Vše, co potřebujete vědět o testování dětí, žáků, studentů a zaměstnanců škol.

UPOZORNĚNÍ K AKTUÁLNÍ DODÁVCE TESTŮ DO ŠKOL:

Současná dodávka Ag testů do škol je napočtena na množství k pokrytí cca 14 dnů provozu daného zařízení. Na přípravě dodávky testů k pokrytí dalších období aktuálně pracujeme a budete o ní v nejbližší době informováni.
V případě, že v distribučním seznamu níže zjistíte, že počet testů pro vaše zařízení opravdu není dostatečný k pokrytí dvoutýdenního provozu za nastavených podmínek, kontaktuje neprodleně příslušné krajské pracoviště NPI se svým požadavkem a domluvte předání testů.

  • distribuce testů ze skladu Správy státních hmotných rezerv na jednotlivé kraje bude zahájena v úterý 6. dubna 2021. Celá distribuce bude podřízena tomu, aby všechny školy a školská zařízení (dále jen „školy“), do kterých by měli nastoupit děti, žáci a studenti prezenčně již od pondělí 12. dubna 2021, měly testy k dispozici nejpozději do čtvrtka 8. dubna 2021;
  • testy jsou nyní centrálně distribuovány do těch škol, v nichž bude již v první fázi otevírání probíhat skupinové vyučování či na něj navazující poskytování školských služeb, resp. do škol, v nichž děti pobývají nepřetržitě. Distribuce tak nebude realizována zejména do základních uměleckých škol, středisek volného času či školských poradenských zařízení.

Stáhněte si distribuční seznam zde


kdy

s návratem do škol podle aktuálního vývoje epidemické situace

kdo

všechny děti, žáci, studenti a zaměstnanci škol, kteří se účastní prezenční výuky

jak

samoodběrovými neinvazivními testy
 

kde

připravené prostory škol a školských zařízení s možností větrání 

Osobní přítomnost vybraných skupin na prezenční výuce bude podmíněna negativním testem na přítomnost COVID-19.


proč testujeme

Testování umožní bezpečné prezenční vzdělávání v našich školách a tolik potřebný kontakt dětí, žáků a studentů s vrstevníky a pedagogy.

Distanční způsob vzdělávání nemůže z dlouhodobého pohledu plně nahradit prezenční výuku ve školách. 

Důležité: Testování ve školách je jen pro bezpříznakové (žáky i pedagogické pracovníky). Pokud se někdo necítí dobře, nebo má dokonce příznaky onemocnění COVID-19, měl by bez váhání zůstat doma, případně se obrátit na svého lékaře.


kdo se musí testovat

Testovat se budou postupně všechny skupiny dětí, žáků, studentů a zaměstnanců škol a školských zařízení, kterým bude umožněn návrat k prezenční výuce.

Kdo se testovat nemusí: 

  • Testování se netýká prezenčně vzdělávaných dětí, žáků a studentů navštěvujících školu nebo školské zařízení za účelem individuální konzultace nebo individuální prezenční výuky.

  • Testování se neprovádí u osob, které absolvovaly z důvodu onemocnění COVID-19 izolaci minimálně v rozsahu podle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví upravujícího nařizování izolace a karantény a zároveň neuplynulo více než 90 dnů od prvního RT-PCR testu s pozitivním výsledkem. Tuto skutečnost musí osoba prokazatelně doložit.
  • Testování se neprovádí u osob, které mají vystavený certifikát Ministerstva zdravotnictví ČR o provedeném očkování proti onemocnění COVID-19 a od aplikace druhé dávky očkovací látky v případě dvoudávkového schématu podle souhrnu údajů o léčivém přípravku (dále jen SPC) uplynulo nejméně 14 dní nebo od aplikace první dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 14 dní.
  • Testovat se nemusí ani osoby, které doloží negativní výsledek POC antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 nebo RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2, které nejsou starší 48 hodin, a které byly provedeny poskytovatelem zdravotních služeb.
  • Plošné preventivní testování se dále netýká škol zřizovaných Ministerstvem spravedlnosti a škol zřízených při zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a mateřských škol při zdravotnickém zařízení a základních škol při zdravotnickém zařízení.


jak testujeme

Testovat se bude tzv. samoodběrem pomocí neinvazivních testů. Není nutná asistence zdravotnického personálu, na kterou jsme zvyklí například u antigenního testování v nemocnicích a odběrových centrech.

V případě testování dětí a mladších žáků nebo individuálních případech, kdy si testovaný není schopen provést test sám, je umožněna asistence při provádění testu třetí osobou (zákonný zástupce či jiná osoba, která musí mít souhlas nebo být pověřena zákonným zástupcem a zároveň s touto asistencí souhlasit).

Není třeba se ničeho bát. Do sliznice testovaného se nedostane žádná cizí látka, stěr se provádí ničím nenapuštěnou vatovou tyčinkou. Test je neinvazivní, odběr samotný a manipulace s testem je velmi snadná a hlavně rychlá – výsledky jsou do 15 minut.  

Testovací sady budou poskytnuty přímo škole podle počtu pedagogických pracovníků, dětí, žáků a studentů.

Důležité: Uvědomujeme si, že citlivost těchto testů není dokonalá. Přesto dokážou zásadním způsobem snížit pravděpodobnost nákazy ve škole. Každý zachycený případ pomáhá.Testování neznamená 100% ochranu! I nadále je nutné dodržovat ostatní režimová opatření.


bezpečný návrat do škol

Epidemická situace je velmi komplikovaná, zároveň je velmi naléhavá potřeba prezenčního vzdělávání žáků a studentů. Při jakémkoliv uvolnění opatření ve školství je nezbytné hledat nástroje, které zajistí, že riziko nemocnosti nebude stoupat. 

S ohledem na nové, nakažlivější mutace viru SARS-CoV-2 je zjevné, že bez snížení celkového výskytu onemocnění v populaci by byl plošný návrat žáků do škol pouze za stávajících protiepidemických opatření velice riskantní.

Je nutné zdůraznit, že plošné a pravidelné testování na přítomnost viru SARS-CoV-2 musí být chápáno pouze jako jeden z nástrojů omezení šíření onemocnění COVID-19 při obnově prezenční výuky ve školách. V žádném případě nemůže v důsledku zavedení testování dojít k oslabení ostatních režimových opatření realizovaných ve školách v tomto školním roce podle aktualizovaného Manuálu k provozu škol. Samotné plošné a pravidelné testování má primárně screeningovou funkci, a proto nemůže nahradit další režimová opatření a má sloužit především jako jejich doplněk, který zvyšuje jejich účinnost.