Distanční výuka - nápady

VÁŽENÍ RODIČE A KAMARÁDI Z MATEŘSKÉ ŠKOLY,

dovolujeme si Vám nabídnout odkazy, které pro Vás mohou být inspirací pro práci s dětmi. Nabízejí k nahlédnutí a možnému procvičování - didaktické pracovní listy, paměťové a ekukativní hry pro děti. Vhodným výběrem zaujmete i naše nejmenší kamarády. Pokud budete chtít s výběrem poradit, budeme rády, když se na nás obrátíte.

Prosíme, podívejte se na vložené odkazy, kde si můžete ukázky pracovních listů vytisknout a s dětmi vyzkoušet. Věříme, že si každý najde to, co by ho mohlo bavit, zajímat a rozvíjet.

Těšíme se na spolupráci.

Zajímavosti (ale klidně i fotky  dětí při práci, různé připomínky, rady,  atd.) můžete posílat na emailovou adresu - bezvaskola@seznam.cz.

Děkujeme vám a ať se daří.

Zdroje:
 
 

Ovečka
Na tuto ovečku potřebujeme tři papírové kapesníčky a černý papír. Kapesníčkům ustřihneme rohy do obloučku. Pak je svážeme všechny uprostřed podle obrázku. Oddělíme jednotlivé vrstvy kapesníků, tím se nám vytvoří koule. Z černého papíru vystřihneme hlavu a nohy a přilepíme k tělu. 
Tulipány
V barvě pořádně opatláme vidličku a obtiskáváme ji na papír. Když se nám její otisk až tak nelíbí, zkusíme vidličku jinou, třeba nějakou baculatější dětskou. Až máme dost květů, domalujeme k nim zelené stonky a listy.
Rozkvétající květy
Pozorujte společně rozvíjení vámi vyrobených papírových květů a zazpívejte si třeba písničku „Rozvíjej se poupátko“. 
Náměty na hry a činnosti :      důležité nejen k zápisu :-)
- procvičování jména a příjmení dítěte, věk, adresu bydliště, jména rodičů a jejich zaměstnání, jména sourozenců 
- procvičování geometrických tvarů – skládání obrázků z tvarů 
- nacvičování zavazování tkaniček
- nechte dítě popsat jakýkoli obrázek – rozvíjíte tím slovní zásobu, která je velmi   důležitá  
Domino , Kvarteto, Pexeso, Černý Retr, hra Tik tak bum
Člověče, nezlob se nebo jiná hra s kostkou – kde dítě určuje počet teček 
 
HMATOVÉ HRY – do krabice dejte různé předměty, které se děti pouze pomocí hmatu rozeznat a popsat 
KIMOVA HRA – do krabice dejte různé předměty. Dítě se nedívá a rodič jeden/dva/ předmět schová a dítě hádá, která věc zmizela. 
KOUKEJ SE A HLEDEJ – jeden z hráčů říká – „Koukám se a vidím – něco červeného (hádáme barvy, tvary, materiál,). Druhý hráč hádá, co by to mohlo být. V hádání se střídáme. Obměna – kombinace více vlastností (červeného a kulatého, hranatého a dřevěného, …). Nebo můžeme hledat předmět, který začíná na určitou hlásku (například – Koukám se a vidím něco, co začíná na Ž = židle).
TEPLO X ZIMA (SAMÁ VODA, PŘIHOŘÍVÁ, HOŘÍ) -schovejte předem domluvený předmět (maximálně do výšky očí dítěte) a pak dítě navádějte podle pokynu – když je od předmětu daleko, tak je tam zima, pokud se přibližuje, tak začíná být teplo a pokud je už v blízkosti, tak je teplo.
HLEDEJ BUDÍK – vyhledávání a lokalizace zvuku, hledáme schovaný předmět, který vydává nějaký zvuk
HRA PRAVÁ – LEVÁ - „Pravá, levá, přední, zadní, dávej pozor – neupadni!“ - procvičujeme jednotlivé části těla s určováním pravolevé orientace podle pokynů rodiče). Po pochodu na říkanku vždy jeden pokyn (zamávej pravou /levou rukou; zvedni pravou/levou nohu; kroužíme pravým/levým ramenem; sáhni si na pravé/levé koleno apod.).
HRA NA LEPIDLO – přilep se k zemi, pravým/levým kolenem, přilep se k zemi hlavou…). 
FOUKANÁ - na podlahu rozmístěte cik cak za sebou přilepené papíry ve tvaru tunelu. Pak dejte dětem brčka a pingpongové míčky, určete start a cíl, a kdo první dofouká svůj míček tunýlky na druhý konec, je vítěz. Foukat ale můžete i bez brček. 
SLOVNÍ FOTBAL – ANEB PROCVIČTE S DĚTMI HLÁSKY Princip slovního fotbalu je, že hráči postupně říkají slova, tak, aby každé následující nějakým způsobem navazovalo na to předchozí. Nejjednodušší varianta je poslední – první písmeno (kolej – jablko – obrazovka – ananas atd. )
 
Téma pro týden od 15.3. do 19.3.  „ZAMYKÁME ZIMU, VÍTÁME JARO“
 
říkanka s pohybem JARO (autor: Hana Doležalová)
Podívej se, támhle v trávě,
(dřep, rozhlížet se)

kytička vyrostla právě,
(z dřepu do stoje)
čechrá si zelenou sukýnku,
(stoj snožmo, ruce v bok, kroutit zadečkem)

protahuje si barevnou hlavinku.
(stoj roznožmo, opatrně naklánět hlavu)

K sluníčku lístky natahuje,
(stoj roznožmo, ruce natahovat nad hlavou)

ještě se ospale protahuje,
(stoj roznožmo, ruce natahovat nad hlavou)

na louce není jediná,
(stoj snožmo, hlavou „NE“)

protože jaro už začíná.
(stoj snožmo, ruce dělají velká kola před tělem)

 

Sluníčko (báseň ke hře s míčem)(Autor © Jelena Darášová)

Žlutý, žlutý míč, poskakuje pryč.

Skáče jako vajíčko, je to žluté sluníčko.

Žlutý, žlutý míč, poskakuje pryč.

Báseň: Sluníčko

Vyjdi, vyjdi sluníčko
na makové zrníčko.
Vyjdi, vyjdi za kopeček,
uvidíš tam pět oveček
a šestého berana,
se zlatýma rohama.

Vyjdi, vyjdi sluníčko, na makové políčko.

Vyjdi, vyjdi na louku, uvidíš tam pět brouků,

a jedna malá beruška, pošeptá ti do ouška…

HURÁ UŽ JE TU JARO.

(Upraveno Jelenou Darášovou – HRUBÍN, František. Dětem. Praha : Albatros, 1990)


Svátky jara  - Velikonoce

1/ Podíváme se na pohádku 

„Chaloupka na vršku – Jak se ztratily pomlázky“:

https://www.youtube.com/…uYc

2/ Přečteme si pohádku

„Pohádka O velikonočním zajíčkovi“

Byl jeden zajíček a ten se těšil celý rok na Velikonoce. Vždyť byl velikonoční! Jednou si chtěl namalovat kraslice, ale neměl vajíčka. Jeho kamarádka mu poradila, ať jde k tetičce slepičce. Vydal se tedy k ní a ona mu řekla: „Já ti dám vajíčka, když mi přineseš od sedláka Pepy obilí.“ Doskákal k sedlákovi a prosí o hrstku obilí. „Dám ti obilí, pokud mi přivedeš zatoulaného psa, aby mi tady pomohl hlídat. „Přivedl psíka Fíka a sedlák mu dal obilí. Jím nakrmil slepičku a ta mu dala vajíčka a se svojí kamarádkou namalovali krásné kraslice a užívali si poklidné velikonoční svátky.
 

3/ Povídáme si s rodiči o symbolech Velikonoc

- co je kraslice, řehtačka, pomlázka, mazenec
- velikonoční beránek, zajíček
- kočičky: poslové jara

4/ Slepička chtěla po zajíčkovi od sedláka obilí

Můžeme si osení vypěstovat a vyzdobit si pokojíček, např. semínka řeřichy.

Potřebujeme vatové tamponky, které vyskládáme na misku. Na to nasypeme semínka řeřichy a zalijeme vodou.

K vý­se­vu se ho­dí nej­ví­ce pše­ni­ce a ječ­men. Do mis­ky na dno dá­me ze­mi­nu asi do výš­ky 5–8 cen­ti­me­t­rů. Mír­ně ji při­tla­čí­me a hus­tě po­sy­pe­me se­mín­ky. Za­sy­pe­me je vrst­vou ze­mi­ny, asi 2 cm silnou.
Ny­ní za­li­je­me a udr­žu­je­me zeminu stá­le vlhkou. Umístíme na okno, aby rostlina měla dostatečný přísun světla.

5/ Zajíček si nabarvil vajíčka

 Pro naše barvení můžeme použít  např. řepu, červené zelí, cibuli, kurkumu, matchu čaj

Smícháme vodu s řepou/kurkumou/listy zelí atd…  a přivedeme k varu. Vaříme15min i déle. Necháme vychladnout, slijeme a přidáme ocet. Vložíme uvařená, očištěná vejce. V nálevu  můžeme nechat vejce i přes noc. Záleží na tom, jak intenzivní barvu chceme.

 

Žlutá vejce

Dva hrnky vody

  • 1 lžíce kurkumy
  • 2 lžíce octa

Oranžová vejce

  • 2 hrnky vody
  • 1 hrnek cibulových slupek
  • 2 lžíce octa

Růžová vejce

  • 2 hrnky vody
  • 1 hrnek červené řepy (nakrájené/nastrouhané)
  • 2 lžíce octa

Zelená vejce

  • 2x sáček matcha čaje
  • 2 hrnky vody
  • 2 lžíce octa

Zkus namalovat jedním tahem:

Velikonoční cvičení - dětská jóga